UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Na Slovensko, aj napriek popularite žánru, blacková vlna vo svojej najsilnejšej podobe vlastne nikdy nedorazila. V poslednom čase sa zdá, že sa predsalen stojaté čierne vody u nás trochu pohli. Či správnym smerom, to už je otázka pre filozofa, podľa debutu PAGAN SPIRIT by som to radšej neposudzoval.
Ako som načrtol, PAGAN SPIRIT budú kuť kov čierny a názov by mohol vypovedať o tom, že pôjde o prevarený hudobný exkurz do pohanskej minulosti. Pravdou je, že pôjde o výlet do minulosti, ale nie tak vzdialenej. Hudba zoskupenia je smerovaná skôr do prvej polovice 90-tych rokov. Určite si každý vie spomenúť na prvé pokusy zavádzania kláves do blackmetalu, ktorý sa hrdil označením „symfonický“. Za všetky spomeniem napríklad ranú tvorbu LIMBONIC ART, ktorým sa tento album približuje asi najviac.
Spomínaní severania boli vo svojej dobe veľkým pojmom a ich debut má čo povedať aj dnes i napriek tomu, že mnoho kompozícii v súčasnosti môže vyznieť prinajmenšom úsmevne. PAGAN SPIRIT sa snažia o pomerne rýchlu a agresívnu interpretáciu tohto blackového odkazu s masívnym užitím kláves. Rád by som povedal, že je táto interpretácia vydarená. Vydarená je snáď len v jednom a to v tom, že keď si tento materiál pustím, tak sa skutočne vraciam do časov, kedy by som preň mal lepšie slová. Skladby pôsobia členitým dojmom , kde sa pri pozornom posluchu vynorí aj niečo zaujímavé, ale to je asi tak všetko. Množstvo rôznych partov je pekné, ale mne to celé príde len ako snaha o nesúrodé nahustenie priestoru bez vážnejšej jednotiacej myšlienky – nápadu. Niekde to pôsobí značne rozsypane a príliš archaicky, nieto sa čoho chytiť a po absolvovaní stopáže nezostane vo vás nič – snáď okrem pocitov „déjà vu“. Naviac všadeprítomné klávesy a jednorozmerný vokál tieto pocity len umocňujú. Čo sa kláves týka, tak menej je niekedy viac a v tomto prípade to platí stonásobne. Zvuk je archaický, rovnako ako celý materiál. Hlavne gitary sú na môj vkus až príliš „špinavé“ a vôbec celé je to utopené. Pochváliť môžem výkon bubeníka, ktorý pomerne dobre sype.
Aby som to zosumarizoval, pokiaľ máte radi archaizmus, raný „symfo“ black a ste patrioti, tak nejaké šance by ste kapele mohli dať. Koľko sa však takých ľudí nájde, neviem. Za príklad, ako má moderné prevedenie tohto štýlu vyzerať, by som uviedol SIRIUS – „Spectral Transition“. Inak sa jedná o nahrávku, ktorú by som označil ako nevydané demo LIMBONIC ART. Uvidíme nabudúce.
Aby som to zosumarizoval, pokiaľ máte radi archaizmus, ranný „symfo“ black a ste patrioti, nejaké šance by ste mohli kapele dať. Inak sa jedná o nahrávku, ktorú by som označil ako nevydané demo LIMBONIC ART. Uvidíme nabudúce.
4,5 / 10
Ordog
- gitary, vokál
Majster Sféry
- gitary
Ohaf
- basgitara
Hrabie Macina
- klávesy
Daimonion
- bicie
1. Fire of Pentagram - Intro
2. The Circle of Active Powers
3. Magical Creation
4. The Birth in Demoniac
5. Hall of Evil
6. Datura Stramonium
7. Threshold Of Transition
8. Causing Of Goety
9. Nigromancy
10. Belial
11. Midnight mountains
12. Banks Of Eternal Death - Outro
The Latent Doctrine (2005)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Hrom Records
Album som si púšťal po čase práve včera, a musím súhlasiť s Martinom, že oproti väčšine slovenských black nahrávok vyniká.... Páči sa mi jeho atmosféra, ktorá mi vzdialene pripomína rannú tvorbu Enslaved, Bathory či Emperor , úvodná "Fire of pentagram" na mňa dýchla rannými výplodmi Mortiis-a.... Vôbec mi neprekáža archaickosť hudobná ani zvuková, skôr by som povedal, že albumu uškodila len jeho dĺžka, mám radšej albumy okolo 40 min....
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.